Jinánek - jiná školka

,,Můžeme se bránit sebevíc, ale jsme součástí přírody. Máme ji v sobě, přestože jsme kolem sebe vybudovali svět z umělých hmot. Příroda má nezměřitelnou schopnost regenerace a její životaschopnost je naší nadějí. Zasaďme naše děti, jak semínka stromů, do úrodné země, aby pocítily sílu a hloubku svých kořenů. Ukažme našim dětem principy přírodních zákonitostí, aby dokázaly vyrůstat vzpříma, pevně a obstály i v nepříznivých dobách. Nechme naše děti vnímat přírodu a koloběh života v ní. Jen tak pochopíme její smysl."

Zázemí

Od roku 2012 si pronajímáme pozemek v lokalitě Pod Oborou. Více než polovina zahrady je svažitá a severně orientovaná, ve spodní části je palouk. Kromě třešní, je sad osázen starými odrůdami jabloní, švestek a ořešáků. Donedávna byl sad plný planých trnek, které jsme z velké části vyřezali. Celá zahrada je zpestřena pařezy a kmeny, které dokumentují běh času. Jižní hranici pozemku tvoří cesta pod lesem. Je to les částečně smrkový, částečně smíšený, s mladými porosty habrů i borovic, nyní s pařezovými mýtinami. Dostupný je areál zámeckého parku, palouk u hradní zříceniny, sad v místech původního sídla – Bašta. Také Pilské údolí, kde příkré skály lemují říčku Bělá a na jejím toku jsou dva rybníky.

Pedagogický přístup

Vztah pedagogů k dětem je partnerský, založený na vzájemné důvěře, úctě, empatii a spolupráci všech zúčastněných. Za důležitou považujeme komunikaci vycházející z principů Respektovat a být respektován.

Zásady dobré komunikace:

  • projevujeme empatii, nasloucháme s účastí
  • používáme oznamovací věty, rozkazy nahrazujeme popisem a informacemi
  • zaměřujeme se na pozitivní souvislosti, upevňujeme pozitivní chování
  • hovoříme o věci, o problému, NE o osobě – vyhýbáme se hodnocení a obviňování
  • mluvíme o tom, co se děje právě teď, NE vyhrožování – „nikdy, vždycky, pořád,…“
  • k řešení přibíráme zainteresovanou osobu, umožňujeme spoluúčast
  • dáváme možnost výběru z přijatelných činností, NE zákazy
  • hovoříme o tom, jak se cítíme (já – výrok)
  • vyjadřujeme svá přání a očekávání přijatelného chování

Prvořadým úkolem pedagogů je vést děti ke zdravému způsobu života, vzájemné ohleduplnosti, ochotě pomoci, chránit si své zdraví, přírodu a životní prostředí. Ve výchově vycházíme z rodinných zvyklostí (např. domácí práce), preferujeme samostatnost dětí, umožníme rozhodnout se, a následně pocítit přirozené důsledky vlastních volby (vždy v bezpečných mezích). Pedagog je průvodcem dítěte na jeho cestě za poznáním, probouzí v něm aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat a objevovat. Pedagog iniciuje vhodné činnosti, nabízí dětem příležitosti, jak poznávat, přemýšlet, chápat a porozumět sobě i světu kolem sebe.

Jinánek - jiná školka (projekt spolku INTERA Boskovice)

  • sídlo sdružení: Boskovice, Žerotínova 21, 680 01
  • právní forma: spolek
  • IČO: 22 74 84 07
  • e-mail: intera@email.cz

Starší veze webu » jinanek.webnode.cz

Jak probudit skřítka Jinánka

Každý, kdo žije ve městě Boskovice, dobře ví, že strom narozený z kouzelného semínka v zámeckém parku dal život a jméno jednomu malému roztomilému skřítkovi.

Jinánkovo Město Duchů

Bylo, nebylo jedno zázračné místo z písku, kamene a dřeva, obklopené vzrostlými stromy, v blízkosti velké vody, v jejíž hloubce žili obrovští sumci a jehož dnu byla obětována část nedaleké vesnice.

Jak se Jinánek narodil

Žil byl na zámku v Boskovicích jednou jeden královský pán. Vládl moudře a spravedlivě a lid si ho za to vážil. On sám však nebyl moc šťasten. Často truchlil, jelikož se cítil docela osamělý.